Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 
Поліщук Н.В.

Вплив філософсько-освітніх аспектів науки на духовно-моральне становлення молоді в епоху науково-технічного прогресу
Рівненський державний гуманітарний університет
 
Вступ. В епоху сучасного інформаційно-високотехнологічного науково-технічного прогресу (НТП) питання про те, що являє собою наука, чим вона відрізняється від інших сфер сучасної культури, наприклад техніки чи мистецтва, яка її структура і роль в суспільстві, є одним із центральних місць в міркуваннях філософів ХХ ст. і початку ХХІ ст. – якраз тому, що наука в цей час набула вирішального значення в житті суспільства. Степінь її розвитку в тій чи іншій країні сьогодні в значній мірі визначає місце цієї країни у світовій цивілізації.
Кількість наукових організацій і працюючих у ній вчених, об’єми фінансування являється в наш час не тільки загальнодержавною справою окремої країни, але і турботою всього світового співтовариства. На науку покладають великі надії прості люди і уряди в розв’язанні багатьох важливих для людства проблем – забезпечення енергією, розвиток нових транспортних засобів і комунікацій, лікування загрозливих захворювань і боротьба з ними тощо.
Розрізняє філософію і науку міра «практичності», безпосереднього зв’язку з сьогоденням. Так, наука, у кінцевому підсумку, має цілком практичне призначення – задовольнити конкретні потреби людства, філософія ж – це теоретичне уявлення про абсолют, знання вічного, і тільки потім її результати використовують для пізнання тимчасового, зокрема, духовно-морального становлення молоді. Тому філософія не повинна бути служницею ні релігії, ні науки, ні ідеології. Нині вона обслуговує подолання кризи в освіті та вихованні, зокрема, у духовно-моральному становленні молоді, що і є предметом філософії освіти.
Зазначимо, що нинішній етап НТП суттєво впливає не лише на матеріальне виробництво, а й на кожну людину, яка є основною продуктивною силою суспільства. Це зумовлює глибинні соціальні наслідки, включаючи все, що пов’язане з багатоманітністю духовного виробництва, з творчою діяльністю та складними соціокультурними процесами. У час НТП кардинально змінюється духовне життя суспільства за рахунок зміни змісту й методів освіти, мистецтва, телебачення, радіо, преси, книговидання та інших галузей, що живлять вічні джерела духовності. «Виявилося, що революційний стрибок у технологічних засадах цивілізації дедалі більше охоплює своїм впливом багатоманітність видів духовного виробництва – технологію діяльності вчених, педагогів, винахідників, конструкторів та технологів, журналістів, письменників, художників, архітекторів, музикантів, працівників кіно і телебачення, бібліотек, музеїв тощо, пізнавальну та ігрову діяльність людини, інтелектуальну творчість будь-якого роду» [1, с. 69]. Відбулася суцільна інтелектуалізація та інформатизація всіх видів праці й діяльності в усіх країнах світу.