Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Невинна В.І.

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО КОРЕКЦІЇ ШКІЛЬНОЇ ТРИВОЖНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Центр практичної психології та соціальної роботи Богодухівської РДА Харківської област

До найбільш частих проявів порушення психосоціального розвитку молодших школярів належать стійка особистісна тривожність і страхи. Останніми роками в порівнянні з попереднім періодом кількість таких проблем істотно збільшилася. Про зростання тривожності і страхів у дітей свідчать дані спеціальних експериментальних досліджень.

Сучасними психологами визначено, що важливим показником ефективності дій учителя є психічний стан учнів. Оптимальне здійснення навчально-виховного процесу вимагає загальної позитивної модальності психічного стану дітей; негативні емоційні стани справляють гальмівний та деформуючий вплив на загальний розвиток учнів.

Ми з’ясували, що вчителі з високим рівнем розвитку емпатії спрямовані на створення ситуації успіху для учнів, установку „Ти це можеш”, особливо стосовно дітей, які відчувають невпевненість та тривогу перед виконанням складного завдання.

Таким чином, ми встановили зв’язок між особливостям емпатійної поведінки вчителя та психічним станом учнів, визначили, що вчителі з високим рівнем емпатійної поведінки більш адекватно оцінюють психічний стан учнів на уроці, роблять акцент на позитивних сторонах особистості дитини, підтримуючи її. Діти, що навчаються у таких вчителів, мають порівняно низькі показники особистісної та ситуативної тривожності, втоми, зберігають активність та працездатність протягом навчального дня. Кращий досвід цих вчителів використаний нами в експериментальній діяльності. Так, педагогам було запропоновано рекомендації:

  • ·Створювати на уроці ситуації успіху для учнів. При цьому необхідно пам’ятати, що для нормального розвитку дитини поряд з успіхами потрібні й ситуації неуспіху, що стимулюють пошукову активність. Однак стійкі невдачі негативно впливають за здоров’я та розвиток дітей.
  • ·Оцінювати конкретну відповідь без переходу на особистість дитини. Спочатку треба відзначити достоїнства відповіді, лише потім – недоліки.
  • ·Демонструвати повагу до дитини, підтримувати її власну активність, спиратися на її позитивні якості.
  • ·Формувати у класі позитивний психологічний клімат, враховувати психічні стани учнів на уроці, недопускати перевтоми дітей.
  • ·Підтримувати власне психічне здоров’я, позитивний емоційний стан, оволодівати навичками саморегуляції психічного стану.

Система роботи з педагогічними працівниками, реалізована в нашому дослідженні, спирається на підвищення загальної психолого-педагогічної компетентності вчителів. Важливим аспектом роботи з учителем є рефлексія власної готовності до ефективної роботи з дітьми та самовдосконалення Особливого значення набувають також навички ефективної комунікації.

Ці аспекти було враховано нами при плануванні роботи з педагогічними працівниками. Основними завданнями цієї роботи стали наступні:

  • усвідомлення вчителями сутності поняття „шкільна тривожність”, її природи та умов ефективної корекції;
  • усвідомлення необхідності цілеспрямованої корекції шкільної тривожності молодших школярів в навчально-виховному процесі;
  • розширення навичок діалогічного спілкування;
  • формування ефективних моделей поведінки, оптимізація поведінки у стресових, конфліктних ситуаціях;
  • формування навичок ефективної саморегуляції психічних станів.

Впровадження програми формування готовності педагогічних працівників до діяльності з корекції тривожності молодших школярів в експериментальних закладах освіти дало певні позитивні результати.

Як показав наш досвід організації роботи з педагогічними працівниками, найбільш ефективними виявилися такі активні форми роботи: психолого-педагогічні тренінги, обговорення проблем у групах, метод мозкового штурму.

Література

  1. Болтівець С.І. Педагогічна психогігієна: теорія та методика: Монографія. – К.: Редакція „Бюлетеня Вищої атестаційної комісії України”, 2000. – 302с.
  2. Максим О.В. Особливості емпатійної поведінки вчителя початкової школи // Практична психологія та соціальна робота, №7, 2005. – С.11-16.
  3. Растригіна А.М. Педагогіки свободи: Методологічні та соціально-педагогічні основи. Монографія. – Кіровоград: Поліграфічно-видавничий центр ТОВ „Імекс ЛТД”, 2002. – 260с.

 

 

 
Секции-октябрь 2011
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Научные исследования и их практическое применение. Современное состояние и пути развития.'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.