Аннотация. В работе рассматриваются основные компетенции, которыми должен обладать студент старших курсов технического вуза для обеспечения успешности общения в процессе ролевой игры. Обосновывается необходимость формирования лингвистической, социолингвистической, стратегической, дискурсивной компетенций, достаточной профессиональной подготовки, а также умения играть, что возможно лишь при системном использовании игровых технологий.
Ключевые слова: ролевая игра, лингвистическая компетенция, дискурсивная компетенция, социолингвистическая компетенция, стратегическая компетенция, профессиональные знания.
Abstract. The paper is written with the intention of highlighting technical university students’ skills and competences which foster a successful outcome of role play activities resulting in increasing the students’ awareness of working successfully in a cross cultural environment. Linguistic, discourse, sociolinguistic, strategic competences, appropriate professional knowledge along with other skills are particularly important for communicating effectively and persuasively in a variety of technology and science contexts.
Key words: role play, technical university students, linguistic competence, discourse competence, sociolinguistic competence, strategic competence, professional knowledge.