Рейтинг пользователей: / 4
ХудшийЛучший 

УДК 338.4

Кучменко В.О.

Зарубіжний досвід управління міським пасажирським транспортом в умовах сьогодення

Житомирський державний технологічний університет

The analysis of foreign experience of existent mechanism of management a public passenger transport is carried out in this work. Basic directions of reformation of passenger transport are distinguished in the conditions of transformation economy.

Keywords: management, infrastructure mechanism, public passenger transport, public transport. 

В цій роботі здійснено аналіз зарубіжного досвіду існуючого механізму управління міським пасажирським транспортом. Виділено основні напрямки реформування пасажирського транспорту в умовах транзитивної економіки.

Ключові слова: управління, інфраструктура, механізм, міський пасажирський транспорт, громадський транспорт.

Сучасний етап у розвитку міського пасажирського транспорту (МПТ) в Україні можна охарактеризувати як «продовження входження в ринок». Перевезення пасажирів в цьому секторі є комерційно неефективними. Як показує світова практика, забезпечення державної підтримки розвитку громадського транспорту в містах може і повинно здійснюватися у поєднанні із заходами по регулюванню використання особистого автотранспорту. Рішення транспортних проблем у великих міст передбачає наявність механізмів на загальнодержавному і місцевому рівні, так чи інакше обмежують або регламентують використання легкових автомобілів. Отримані при цьому бюджетами різного рівня додаткові доходи спрямовуються на фінансування розвитку МПТ як альтернативи використання особистого транспорту.

У таблиці 1 представлені результати порівняння основних параметрів управління МПТ для двох напрямків його розвитку в країні [1].

Таблиця 1.

Порівняння основних напрямів розвитку МПТ в країні

Параметри

Ринкова модель

Соціально-орієнтована модель

Пріоритети розвитку

Приватний сектор

Муніципальний сектор

Бюджетні витрати

Мінімізація бюджетних витрат

Використання бюджетних засобів на субсидування транспортних підприємств

Ринок транспортних послуг

Підтримка конкурентного середовища

Послідовне вирівнювання умов господарської діяльності для транспортних підприємств різноманітних форм власності

Розвиток приватного сектора як допоміжної форми обслуговування населення, що передбачає високу плату за високу якість

Механізми обновлення парка рухомого складу

Перехід до системи самофінансування, реалізації інвестиційних проектів за рахунок доходів, отриманих від виконання перевезень та інших видів діяльності

Оновлення муніципального парка із доходів міського бюджету, отриманих від нетранспортних галузей економіки

Механізми змісту цін

Використання конкуренції Орієнтація послуг на групи населення з різним рівнем доходів - диференціація перевезень за ціною і якістю

Бюджетне субсидування

Механізми підвищення якості обслуговування

Використання ринкових механізмів

Вдосконалення засобів і методів контролю за роботою операторів

Аналіз результатів роботи МПТ країни дозволяє відзначити, що централізація управління в містах з соціально-орієнтованою організацією забезпечує[3,4,6]:

ü       менше зростання вартості проїзду та більш нижчий середній тариф на проїзд в муніципальному і приватному транспорті;

ü       використання більшої кількості автобусів великої та особливо великої місткості;

ü       більшу частину перевезень пасажирів, які користуються правом пільгового та безкоштовного проїзду.

У містах з ринковою орієнтацією системи МПТ спостерігається:

ü            зменшення середнього часу очікування транспортних засобів;

ü            зменшення наповнюваності салонів;

ü            зменшення віку та скорочення середнього терміну експлуатації автобусного парку;

ü            збільшення чисельності парку рухомого складу;

ü            зменшення обсягів бюджетних субсидій.

За кордоном проблеми організації роботи МПТ в умовах зростання  ринку транспортних послуг і збільшення чисельності приватних автомобілів у населення, що призвело, з одного боку, до зниження попиту на послуги МПТ, а з іншого - до перевантаженості транспортних магістралей, виникли ще в 70-х рр. минулого століття, але є актуальними і нині.

Аналіз зарубіжного досвіду дозволяє виділити наступні основні напрями реформування МПТ:

ü            регулювання рівня розвитку ринкових відносин;

ü            вибір оптимального розподілу функцій управління МПТ;

ü            вирішення проблеми зниження попиту на послуги громадського транспорту у зв'язку зі зростанням числа особистих автомобілів;

ü            пошук шляхів подолання перевантаженості основних вуличних магістралей (транспортних «пробок»);

ü            тарифна політика і способи оплати за проїзд;

ü            посилення уваги до екологічних проблем при вирішенні завдань МПТ;

ü            орієнтація на досвід розробки транспортних систем з урахуванням містобудівних планів.

На 54-му конгресі Міжнародного союзу громадського транспорту в Лондоні було сформульовано тезу «Індивідуальний легковий транспорт, покликаний бути ефективним засобом поліпшення якості життя, перетворився на свою повну протилежність і є однією з основних причин,що викликають глобальну кризу нормального функціонування міського середовища»[2].

Визнаючи серйозність негативних аспектів процесу автомобілізації, транспортна політика США та інших розвинених країн націлена не на пряме обмеження цього процесу, а на його регулювання з метою зниження втрат від ДТП, недопущення незворотних екологічних наслідків та запобігання колапсу в найбільш завантажених сегментах автодорожніх мереж [1,5].

Вирішення цієї проблеми ведеться за двома напрямами: запровадження різного роду обмежень використання приватних автомобілів в найбільш завантажених районах міста та вживання заходів щодо посилення привабливості громадського транспорту для населення.

 

Література:

  1. Бугроменко В.К, Мясоедова Е.Г. Минимальный социально-транспортный стандарт города // Социально-экономические проблемы развития транспортных систем городов и зон их влияния. Материалы VII международной (десятой екатеринбургской) научно-практической конференции. — Екатеринбург: УрГЭУ, 2001. — С. 54-63.
  2. Бутко М. П. Регіональні особливості економічних трансформацій в перехідній економіці. – К.: Знання України, 2005. – 476 с.
  3. Гольц Г.А. Тенденции изменения и прогноз роли
    автотранспорта // Социально-экономические проблемы развития транспортных систем городов и зон их влияния. Материалы VIII международной (одиннадцатой екатеринбургской) научно-практической конференции. - Екатеринбург: АМБ, 2002. - С. 19-23.
  4. Дорогунцов С.І., Чернюк Л.Г., Борщевський П.П., Данилишин Б.М., Фащевський М.І. Соціально-економічні системи продуктивних сил регіонів України/ За ред. д.е.н., проф., чл.-кор. НАН України С.І.Дорогунцова. – К.: “Нічлава”, 2002. – 691 с.
  5. Концепція розвитку ТДК України на середньостроковий період та до 2020 р.// Транспорт. – 2001. – №29. – C.27-30.
  6. Терьошкіна Н.Є. Особливості реалізації пасажирських транспортних послуг в Україні // Формування ринкових відносин в Україні. – 2004. – №12. – С. 101–103.
 
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.