УДК 629.113
Осипов В.О.
Роль дорожнього фактору в аварійності на автомобільному транспорті України та зокрема у Луганській області
Луганський будівельний коледж
Анотація. Проведено аналіз аварійності на автомобільному транспорті за незадовільних умов автомобільних доріг. Виявлено основні причини скоєння ДТП.
Ключові слова: Аварійність; технічні засоби організації дорожнього руху.
Abstract. The analysis of accidents in road transport for the poor conditions of roads. The basic reasons for committing a traffic accident.
Keywords: accident rate, technical means of traffic.
Кількість загиблих у ДТП в Україні становить 13% від загиблих у дорожніх подіях усієї Європи, тоді як кількість автомобілів – лише 2% від усього європейського автомобільного парку. Ймовірність потрапити в дорожньо-транспортну пригоду зі смертельним наслідком в Україні у п’ять разів вища, ніж у західноєвропейських країнах. Україна потрапила у групу країн найвищого ризику щодо безпеки пішоходів.
Служба автомобільних доріг у Луганській області надала до Укравтодору наступні дані про аварійність на автомобільних дорогах загального користування області (табл. 1, 2).
Таблиця 1
Дорожньо-транспортні пригоди за 12 місяців 2007 року [1].
Регіон |
Всього ДТП |
У тому числі ДТП з постраждалими |
||||||||||
Усього |
Загинуло |
Травмовано |
||||||||||
2006 |
2007 |
% |
2006 |
2007 |
% |
2006 |
2007 |
% |
2006 |
2007 |
% |
|
Луганська область |
7110 |
9219 |
29,7 |
2563 |
3066 |
19,6 |
357 |
412 |
15,4 |
3141 |
3818 |
21,6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Таблиця 2
Дорожньо-транспортні пригоди за 12 місяців 2007 року, що сталися за умов незадовільно стану доріг [1].
Регіон |
Всього ДТП |
У тому числі ДТП з постраждалими |
||||||||||
Усього |
Загинуло |
Травмовано |
||||||||||
2006 |
2007 |
% |
2006 |
2007 |
% |
2006 |
2007 |
% |
2006 |
2007 |
% |
|
Луганська область |
248 |
459 |
85,1 |
118 |
221 |
87,3 |
21 |
70 |
233,3 |
162 |
301 |
85,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Особливо хвилює той факт, що при обстеженні місць скоєння ДТП представниками дорожнього нагляду ДАІ тільки у 2007 році було зафіксовано 459 випадків, у яких супутньої причиною ДТП могли бути дорожні умови [1].
Тобто, фактично були виявлені випадки незадовільного стану автомобільних доріг та їх облаштування, які можуть вплинути на безпеку дорожнього руху.
Звісно, не тільки стан доріг повинен у такій великій кількості ДТП. Наприклад, за результатами зарубіжних досліджень частка пригод, в яких несправності автомобілів стали причиною, склала: 15 - 25 % в США, 20 % у Франції, 18 % в Німеччині, 12 % в Данії [2]. Але це не поменшує участь дорожнього фактору у загальній масі аварійності.
Однією з принципових причин високого рівня аварійності та недостатнього управління процесами створення умов безпечного руху є те, що не проводяться дослідження й не вивчаються причини виникнення ДТП, причинно-наслідковий зв'язок умов і наслідків, що передували, були супутниками і діяли безпосередньо в період ДТП. Не досліджувалися поведінка учасників у різних їх фазах, їх реакція на технічні засоби організації дорожнього руху (ТЗ ОДР). Не було з’ясовано наслідки впровадження нових законодавчих актів, правил, норм, стандартів, а також змін в організації управління безпекою та організацією руху. Недосконалою є нормативно-правова база.
Отже, удосконалення системи заходів з впровадження сучасних засобів ТЗ ОДР можна розглядати як один з найважливіших та найдешевших напрямків підвищення безпеки руху засобами дорожньої служби. Що ж стосується збільшення впливу незадовільних дорожніх умов на аварійність, то можна зазначити, що він відповідає погіршенню стану дорожньої мережі. Разом з тим це свідчить, що в наш час один з головних напрямків боротьби з аварійністю пов’язаний саме з діяльністю дорожньої служби щодо покращення дорожніх умов, у тому числі і шляхом впровадження сучасних ТЗ ОДР.
Література
- Голоцван О.В. «Управління безпекою дорожнього руху на автомобільних дорогах загального користування в системі Укравтодору» // Дорожня галузь України. – 2008. - № 4. – С. 12-23.
- Bitze F. Accident Rates on German Expressways in Relation to Traffic Volumes and Geometric Design // “Roads and Road Construction”, 1995. Jan. Vol.35, № 409. - P. 18-20.