Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 
УДК 101; 371;378
Книш І. В.
СУБ’ЄКТ-СУБ’ЄКТНІ АСПЕКТИ СТАНОВЛЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ У КЛАСИЧНИЙ ПЕРІОД РОЗВИТКУ НАУКИ
Сумський національний аграрний університет,
Суми, Г. Кондратьєва 160, 40021
Knysh I.V.
SUBJECT - SUBJECT ASPECTS OF FORMATION OF EDUCATIONAL PARADIGM IN THE CLASSICAL PERIOD OF THE DEVELOPMENT OF SCIENCE.
Sumy National Agrarian University,
Sumy, G. Kondratyev 160, 40021
У статті доведено, що впродовж XVII ‒ ХІХ ст. Україна стала державою Другої Хвилі. При цьому докласична освітньо-виховна парадигма, яка існувала до XVII ст., вже не задовольняла новочасні потреби та мала поступитися місцем класичній, в якій виокремились чотири освітні напрямки: латинофільський; візантійсько-російський; слов'яно-греко-латинський та старообрядницький. Здійснено аналіз суб’єкт-суб’єктних аспектів становлення освітньої парадигми у класичний період розвитку науки у відносинах: «Учитель (Викладач)» - «Учень (Студент)», «Учитель (Викладач)» - «Учитель (Викладач)» та «Учень (Студент)» - «Учень (Студент)».
Ключові слова: класична освіта, суб’єкт – суб’єкт, «Учитель (Викладач)», «Учень (Студент)», парадигма освіти, латинофільська, візантійсько-російська, слов'яно-греко-латинська, старообрядницька.
Abstract. The article proves that Ukraine was the state of the Second Wave in the period from the XVII to the XIX century. The pre-classical educational paradigm that existed before the XVII century no longer met the needs of industrialization and had to give place to classic one that distinguished in four educational direction: Latin style; Byzantine-Russian; Slavic-Greek-Latin and Old Believers-dogmatic. There was analysis of subject - subject aspects of the formation of educational paradigm in the classical period of the development of science in the relationship: «Teacher (Bachelor)» - «Student (Student of)», «Teacher (Bachelor)» - «Teacher (Bachelor)» and «Student (Student of)»-«Student (Student of)».
Key words: classical education, subject - subject, «Teacher (Bachelor)», «Student (Student of)» paradigm of education, Latin style; Byzantine-Russian; Slavic-Greek-Latin, Old Believers, dogmatic.